Papiery w poligrafii - cechy i rodzaje

Muzeum Papiernictwa w Dusznikach-Zdroju w budynku XVII-wiecznej papierni.
Jeden z dużych producentów i dystrybutorów papieru, reklamuje swoje produkty, używając zaskakujących dla laika haseł:
Papier z osobowością.
Papier, który odzwierciedla Twoje emocje.
Papier, który dotrzymuje obietnic.
O co chodzi? Czy to marketingowe nadużycie? A może radosna twórczość nadgorliwego copywritera?
Otóż, nie koniecznie!
W rzeczywistości świat papieru jest bogaty i różnorodny. Papier jest używany do produkcji książek, gazet, opakowań, banknotów, produktów higienicznych i wielu innych przedmiotów. W opracowaniach branżowych wymienia się kilkadziesiąt strukturalno-wymiarowych, wytrzymałościowych, optycznych, chemicznych i innych właściwości papieru. To właśnie one - obok kilkusetletnich tradycji i kulturowych nawyków - budują „osobowość papieru” oddziałując na nasze zmysły - głównie wzroku i dotyku. I tak, jeden papier uznamy za elegancki, inny za pospolity, tomiku poezji nie wydrukujemy na kredzie, a luksusowego albumu malarstwa na cienkim offsecie itd itp.
Spójrzmy na papier okiem typowego użytkownika: drukarza, grafika, wydawcy, projektanta. Słownik najważniejszych charakterystyk i pojęć pozwalający rozmawiać o papierze można ograniczyć do dziewięciu. Oto one:
  • POWLEKANIE - dodatkowe uszlachetnianie metodą nakładania na powierzchnię papieru podkładowego o gramaturze 40-160 g/m² mieszanek pigmentowo-klejowych, następnie wygładzania jej specjalnymi walcami. Papiery powlekane mają większą gładkość, połysk i odporność na zarysowania. Papiery niepowlekane mają bardziej porowatą powierzchnię, która zapewnia lepszą absorpcję atramentu.
  • SKŁAD - papiery mogą być wykonane z włókien drzewnych lub syntetycznych. Papiery drzewne są bardziej popularne i tańsze, ale papiery syntetyczne są trwalsze i odporniejsze na wilgoć.
  • GRAMATURA I GRUBOŚĆ - masa wyrażona w gramach na metr kwadratowy. Pośrednio parametr ten przekłada się na grubość papieru: najczęściej papier o gramaturze 100 g/m² ma grubość 0,1 mm (z dokładnością ok. 20%). Dokładna grubość zależy jednak od jego wolumenu (pulchności) i np. w przypadku tzw. papierów objętościowych ten przelicznik nie ma już zastosowania.
  • FORMAT - standardowe rozmiary arkusza papieru stosowane powszechnie w drukarniach. Wyróżniamy 3 główne szeregi formatowe: A, B i C, a w ramach każdego z nich, także bardziej szczegółowe formaty (np. A4, A3, A0).
  • PRZEŹROCZYSTOŚĆ - Im większa przeźroczystość papieru, tym bardziej druk jest widoczny po drugiej, niezadrukowanej stronie papieru. Papier o dużej przeźroczystości nie nadaje się do druku dwustronnego.
  • BARWA - barwa to po prostu kolor papieru. Do drukowania dokumentów używa się klasycznego papieru białego. Dyplomy, certyfikaty, zaświadczenia i inne dokumenty tego typu drukuje się przeważnie na jasnych papierach: żółtym, beżowym czy mlecznym.
  • BIAŁOŚĆ I JASNOŚĆ - Te wielkości można określić wyłącznie przy użyciu sprzętu laboratoryjnego. Biel może być przełamana szarością lub np. kolorem kremowym.
Dobór odpowiedniego papieru do druku zależy od wielu czynników, takich jak:
  • Rodzaj drukowanego materiału - niektóre materiały, takie jak zdjęcia, wymagają użycia papieru o wysokiej gramaturze i powlekanej powierzchni. Inne materiały, takie jak ulotki, mogą być drukowane na papierze niepowlekanym.
  • Cel druku - papiery do druku zdjęć mają inne właściwości niż papiery do druku ulotek.
  • Budżet - papier powlekany jest zazwyczaj droższy niż papier niepowlekany.
W przypadku poligrafii cyfrowej, wybór odpowiedniego papieru jest szczególnie ważny, ponieważ może on mieć znaczący wpływ na jakość wydruku.

Papiery do druku – zastosowania

Rodzaj papieru Zastosowanie
Kredowy ulotki, plakaty, wizytówki, katalogi szyte i klejone, wydruk zdjęć, teczki ofertowe
Offsetowy druk plakatów, broszur, czasopism, instrukcji, recept, papierów firmowych, notesów
Satynowy druki specjalne, laserowe, kolorowe i atramentowe
Ozdobny zaproszenia, kartki okolicznościowe, przywieszki, menu, dyplomy, certyfikaty
Samoprzylepny etykiety produktowe, cenówki, materiały reklamowe naklejane na powierzchnie płaskie
Karton opakowania produktów, okładki książek, zawieszki, dyplomy, certyfikaty
Ekologiczny druk dokumentów, pakowanie paczek, wypełnienie paczek
Samokopiujący jednoczesne wypisywanie oryginału i kopii, bloczki samokopiujące, umowy